Eerste studiedagen en Myanmar - Reisverslag uit Kyaukme, Myanmar van Martin Veenvliet - WaarBenJij.nu Eerste studiedagen en Myanmar - Reisverslag uit Kyaukme, Myanmar van Martin Veenvliet - WaarBenJij.nu

Eerste studiedagen en Myanmar

Blijf op de hoogte en volg Martin

26 September 2013 | Myanmar, Kyaukme

Als eerste en meest belangrijke; sinds 3 weken heb ik een kamer bij de Universiteit gevonden.

De eerste dag op mijn kamer begon eigenlijk al goed. Ik kwam 's avonds terug en overal liepen kakkerlakken (daar zijn ze weer). Na een soort chemische oorlog in mijn kamer kom ik er nu nog 1-2 per dag tegen, in plaats van de 20-30 per dag in het begin, dus ik ben tevreden. Wel is er tot nu toe zo'n beetje elke dag iets kapot gegaan in huis (dat is ook een kunst), waarvan het meeste onderhand alweer gemaakt is. Verder wel een prima uitzicht voor een studentenkamer.

Dan de lessen; De colleges zijn zoals al aangegeven vrij simpel, maar toch word het studeren hier moeilijk: Aangezien ik geen boeken heb voor de vakken die ik volg moet ik aantekeningen maken tijdens de hoorcolleges... daar begint het probleem eigenlijk al. Daarnaast moet ik mijn aantekeningen minimaal 12 weken bewaren (en leesbaar houden). Laptops hebben hier alleen de rijke chinezen volgens mij van gehoord.
Maar eigenlijk mag ik niet klagen, ik ga maximaal 10 uur per week naar college en ben maandag en donderdag vrij.

Tussen de colleges door verdwaal ik nog altijd in de stad. Veel van de stad valt te beschrijven in 1 woord; grauw. Voor een civieler zou de stad een soort hemel moeten zijn; overal beton. Toch zijn er ook plekken te vinden, waarbij het lijkt alsof je in een andere stad bent aangekomen. Dankzij wat (veel) help van een lokale Chinees kan ik ook op die plekken komen. Zo is er hier een hele straat gebouwd met westerse gebouwen. 'S nachts veranderd veel van het westerse toch wel weer in China, want dan komt de verlichting je weer tegemoet. Ik moet zeggen dat dit er allemaal best mooi uitzag.

Dan nog even een vooruitblik op de periode vanaf zaterdag (tot 14 oktober). Zaterdag vertrek ik namelijk naar Myanmar. Veel mensen snappen de keuze van Myanmar niet helemaal (waaronder de chinezen) maar ik heb toch besloten om erheen te gaan nu het land net open is voor buitenlanders. Dit betekende wel dat ik de laatste weken de nodige voorbereidingen heb moeten treffen voor mijn reis, waarbij het veranderen van Chinees visum het belangrijkste was. Vandaag kon ik (dus net op tijd) mijn X2 visum in ontvangst nemen waardoor ik zaterdag wel kan vertrekken.

Mijn reisschema naar Myanmar is op zijn kortst gezegd opmerkelijk te noemen omdat ik zoveel mogelijk wil zien in een redelijk korte tijd. Ik denk dat het toch wel leuk is om even een kort reisschema op de site te zetten, omdat ik tot 14 oktober geen internet/telefoon meer zal hebben.
28 september - vertrek naar Kunming met de trein (28 uur reizen)
29 september - aankomen in Kunming en slapen in Kunming
30 september - vliegen naar Guangzhou, overstappen en vliegen naar Yangon, waar ik 2 nachten zal blijven
2 oktober - Met de nachtbus naar Bagan
3 oktober tot met 5 oktober blijf ik in Bagan
6 oktober - vertrek vanuit Bagan richting Mandalay
7 oktober - vertrek vanuit Mandalay richting Kyaukme
8 tot en met 10 oktober zal ik gaan rondreizen (scooter en lopend) rond een klein dorp in het oosten van Myanmar. Daar blijf ik dan slapen bij lokale families (samen met een gids).
11 oktober - vertrek vanuit Kyaukme naar Mandalay
12 oktober - vertrek vanuit Mandalay naar Yangon
13 oktober - nog 1 laatste dag in Yangon
14 oktober - terug naar Guangzhou, dan weer met de trein naar Wuhan.

Vooral Bagan en Kyaukme kijk ik erg naar uit (en stiekem ook wel een beetje tegenop ;)). De ervaringen in Myanmar zal ik natuurlijk zo snel mogelijk online zetten.

  • 26 September 2013 - 19:07

    Jolanda :

    Zal wel ff wennen zijn als je in myanmar zit zonder internet en telefoon zowel voor jou als voor mij Ik hoop dat je een supervakantie hebt daar Daarna nog 2 maand naar school en alweer vrij tot februari Wel een zwaar leven hoor
    jomanda

  • 26 September 2013 - 23:34

    Gerjan:

    Hoi Martin. Leuk om weer een verhaaltje van je te lezen. Dat alles in je handen daar in China kapot gaat verbaast mij niets: Martin+made in China= :'(. Ben stiekem wel benieuwd hoe de kwaliteit van de ductape daar is want ik heb zo'n vermoeden hoe alles is gerepareerd.
    Naar ff op Google maps gekeken te hebben waar Wuhan precies ligt snap ik ook die iedereen je keuze voor Myanmar raar vind. Maar na even gegoogled te hebben op Myanmar snap ik je keuze helemaal! Wordt er wel een beetje jaloers van hoor.
    Veel reisplezier daar en ik hoor het verhaal wel weer als je terug bent.

  • 27 September 2013 - 15:23

    Martin:

    Hey!

    Tot nu toe hangt eigenlijk alleen het muscitonet aan het plafond met ducktape. Maar bij het lostrekken van het ducktape komen er stukjes plafond mee. Conclusie is dus dat de ducktape hier sterker is dan een chinees plafond (al vraag ik me af hoeveel dat zegt). Meeste dat hier gewoon kapot gaat probeer ik niet eens te maken met ducktape, maar koop ik gewoon een nieuwe (die vervolgens natuurlijk ook gewoon kapot gaat).

    Nu nog even de tas pakken en dan morgen maar eens proberen de snappen hoe de chinese treinen werken. Hopelijk geen NS taverelen.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Myanmar, Kyaukme

Martin

Actief sinds 11 Juli 2013
Verslag gelezen: 382
Totaal aantal bezoekers 12088

Voorgaande reizen:

18 April 2014 - 11 Juli 2014

Bacheloreindopdracht

19 Augustus 2013 - 07 Februari 2014

Studeren in China

Landen bezocht: